Bosan Duduk Rumah Ketika PKP? Jom Main Game Percuma Dengan Anak-Anak Di Plays.Org

Mesti ramai yang stress dengan PKP kan? Nak rentas daerah tak boleh, apatah lagi nak rentas negeri. Aku sendiri dah hampir setahun tak balik kampung kerana pandemik Covid 19 ni. Rindu kat mak ayah di kampung memang tak terkata. Tapi nak buat macam mana, PKP yang bagaikan tiada kesudahan. Dengan terpaksa bekerja di rumah sambil melayani anak-anak PDPR setiap hari, yang lagi teruk mereka yang kehilangan pekerjaan, yang terpaksa tutup kedai kerana tiada pelanggan, yang dimasukkan ke hospital kerana positif Covid 19..hanya Tuhan je yang tahu betapa tertekannya hidup untuk menghadapi detik-detik hitam di saat ini.

Walau apapun, hidup ni mesti diteruskan. Kita boleh pilih untuk stress dengan keadaan yang berlaku atau kita boleh pilih untuk cari apa saja cara untuk hiburkan hati. Sedih tu memang la sedih tapi anggaplah ada hikmah disebalik apa yang berlaku. 

Time PKP ni banyak habiskan masa bersama-sama anak di rumah buat PDPR.

Bagi aku sendiri, sejak PKP yang dulu memang stay at home je. Mental jadi penat untuk fokus pada kerja dan pada masa yang sama kena layan anak-anak. Minda jadi letih kerana stress berpanjangan. Cuma PKP kali ini level stress tu tak seteruk yang PKP sebelum ni. Selain dekatkan diri dengan Tuhan untuk kuatkan iman, secara tak sengaja 'terjebak' pulak dengan permainan online di website Play.org..haha

Punca Terjebaknya Dengan Permainan Online Plays. Org

Untuk PKP kali ni, memang aku tak hantar anak ke taska bimbang dijangkiti dengan Covid 19. Walaupun yuran untuk bulan tersebut telah dibayar, tapi kami sepakat untuk berhenti hantar sekejap dan ajar sendiri anak-anak di rumah. Lebih kurang dalam 3 atau 4 minggu selepas tu, seperti yang dijangka, kanak-kanak yang dihantar ke taska tersebut semua positif Covid 19. Mengucap panjang aku dengar.

Sepanjang berada di rumah, aktiviti dan game yang bersesuaian aku buat bersama anak-anak berdasarkan buku dan lembaran kerja pelbagai subjek yang telah dibekalkan oleh cikgu diorang. Aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus seperti mewarna, mengenal huruf, suku kata dan nombor adalah antara aktiviti yang aku buat dengan anak-anak. Cuma masalahnya aktiviti macam ni kurang tingkatkan attention span anak-anak dimana diorang hanya boleh fokus dalam masa 15-20 minit sahaja untuk siapakan kerja.

Online games yang korang boleh main secara percuma di Plays.Org

Haaa..sehinggalah aku terjumpa dengan satu permainan online yang berfokuskan pada gabungan hiburan dan pendidikan iaitu Plays.org. Baru aku tahu rupanya main game ni bagus untuk perkembangan anak-anak, dengan syarat semasa main game tu, parental guidance tu perlu ada. Kebanyakkan games dalam website Plays.org ni sesuai dengan tahap kanak-kanak. 

Permainan games online yang aku baru dedahkan untuk perkembangan minda anak.

Jadi, setiap kali mereka siap kerja yang telah diberikan oleh guru diorang, aku akan bagi reward 30 minit untuk main game secara online dalam website ni. Aku pun siap main sama dengan anak-anak, pilih yang easy mode je..hahaha. Yang penting kat sini, family time dan bonding boleh create.

Apa Yang Menarik Tentang Games Di Plays.org?

Kalau korang belum pernah masuk dan main games di website Plays.org ni, meh aku senaraikan part yang menarik kalau korang dan anak-anak main kat sini.

Mana nak cari lebih 150 games percuma tanpa iklan kalau bukan di Plays.org

- games boleh dimainkan secara percuma tanpa perlu apa-apa pembayaran. Kalau korang download games lain di Play Store, biasanya akan dikenakan bayaran untuk ke level seterusnya.

- tidak ada iklan pop up yang menyakitkan hati ketika bermain games. Korang mesti pernah rasa macam mana sakitnya hati ketika seronok main games, tiba-tiba keluar iklan pop up yang bukan-bukan, paksa suruh kita klik.

- boleh main secara terus tanpa perlu download mana-mana games. Jadi, korang tak perlu risau pasal handphone storage sebab games ini korang hanya perlu data internet sahaja.

- tak perlu daftar menggunakan email atau maklumat peribadi korang untuk main games dalam website ini. Secara tak langsung, data privacy korang terjaga dan selamat.

- terdapat lebih 100 games percuma yang sesuai untuk kanak-kanak dan juga golongan dewasa. Yang menariknya, permainan kat sini sentiasa dikemaskini dengan games yang terbaru dan terkini.

Main Games Percuma Sambil Belajar Dengan Anak-Anak

Secara jujurnya, aku suka main games di website Plays.org ni dengan anak-anak. Sebab apa? Haa..kalau korang nak tahu, konsep permainan online disini bukan sahaja untuk keseronokan bermain games tetapi terselit juga unsur-unsur pembelajaran. Kebiasaannya, budak-budak ni cepat faham kalau pembelajaran yang melibatkan visual yang bergerak dan menarik seperti permainan online ini.

Katalog untuk setiap kategori games yang ada dalam Plays.Org

Kalau korang tengok pada katalog di atas, ada beberapa games yang berbentuk pendidikan. Nak ajar anak Matematik, boleh main games Addition, Division, Education, Math, Sudoku dan sebagainya. Kalau anak korang baru nak belajar mengeja dan kenal haiwan atau benda-benda lain, permainan seperti Alphabet, Animal, Words, Spelling dan beberapa games lain boleh dicuba. Menarik kan konsep belajar sambil bermain yang korang boleh aplikasikan disini.

Belajar Matematik sambik main game dalam website Plays.Org

Belajar kenal haiwan dengan sambung titik..budak-budak mesti seronok main yang ni!

Salah satu games yang ada dalam kategori mewarna dalam Plays.Org.

Anak aku biasanya dia minta aku buka kategori Colouring. Hampir semua buku mewarna yang dibelikan sebelum ini dah habis diwarnakan, sampai kontot pensel warna. Macam hari ni, dia pilih nak main Garfield Coloring, Smurfy Coloring, Mr. Bean Splash Art Drawing dan Tom and Jerry Arts and Crafts . Bila habis warna, gambar tu korang boleh save. Terpulang pada koranglah nak print atau simpan dalam folder.

Game mewarna yang dia suka..sambil mewarna, sambil belajar kenal warna dan sebutan bagi setiap warna.

Games Kegemaran Aku Kalau Stress Dengan Kerja

Bagi yang bekerja dari rumah, mesti tak lari dengan stress kan? Nak kena layan anak pdpr setiap pagi, nak fokus pada kerja sendiri lagi. Haaa...cara yang paling senang untuk korang release tension tanpa perlu keluar duit dengan main game percuma di sini. Janganlah time korang nak release tension, pergi main games yang heavy macam PUBG, Call Of Duty, Assassin's Creed..bertambah parah korang punya stress tu kalau kalah. Main je games dalam website Plays.Org yang santai dan kasual ni.

Ada lebih 100 games dalam ni..rambang mata nak pilih yang mana satu. Walaupun aku bukanlah kaki gamer, tapi kalau main games ni aku lebih suka games yang jenis action. Contoh macam game Kingdom Defense : Action RPG Castle Defense Game..game yang bunuh zombie gitu. Kumpul seberapa banyak coin dengan tewaskan zombie untuk upgrade senjata. Menang baru boleh naik ke level seterusnya. 

Kingdom Defense : Action RPG Castle Defense Game

Satu lagi game action yang aku suka Avengers Hydra Dash: Marvel Running Fight Mission Game. Kalau korang die hard fan filem Marvel, gerenti korang akan rasa nak main game ni. Melalui watak Captain America, Iron Man, Thor, Black Panther..korang kena hapuskan musuh, kumpul seberapa banyak coin untuk tambah kuasa dan yang paling penting collect USB memory sticks to crack Hydra’s network. Kalau korang tak tahu nak main, baca dulu arahan yang diberikan. Pastu, enjoy your game!

Avengers Hydra Dash: Marvel Running Fight Mission Game

Jadi, sesiapa yang tengah bosan dan stress duduk kat rumah tak tahu nak buat apa musim PKP ni, apa kata cuba spend masa korang dengan bermain games santai dan menarik di website Plays.org ni dengan percuma. Boleh ajak anak-anak sekali join main games tu. 

Just stay home, stay safe and enjoy the games with your beloved family :)

Post a Comment

3 Comments

  1. Aktiviti bersama anak..boleh dimanfaatkan hasilkan ang baik..

    ReplyDelete
  2. COMEYNYA ANAK2 CIKGU SALAM MERDEKA

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.