Koleksi Contoh Soalan Terbaik Peperiksaan Online SPA Dan Psikometrik Jawatan Kosong Kerajaan Di AtokPencen.com

Koleksi Contoh Soalan Terbaik Peperiksaan Online Dan Psikometrik Jawatan Kosong Kerajaan Di AtokPencen.com l Mesti ramai yang teruja apabila mendapat panggilan untuk sesi temuduga jawatan kerajaan. Lebih-lebih lagi kalau korang lepasan IPTA/IPTS dan graduan yang tengah mencari kerja untuk memohon masuk ke dalam sektor perkhidmatan awam. Kalau tengok trend pada masa sekarang, satu jawatan kosong yang ditawarkan, akan ada beratus atau beribu pemohon yang memohon jawatan yang sama. Bila ada je iklan jawatan kosong disiarkan oleh pihak SPA, ramai yang akan masuk laman web SPA untuk membuat permohonanan secara online untuk masuk kerja di jabatan kerajaan ini. Persaingan untuk lulus temuduga memang sengit. Maklumlah, kerja dengan kerajaan ini banyak kelebihannya.

Antara syarat yang dikenakan oleh SPA ialah mereka yang mahu bekerja dengan sektor kerajaan adalah wajib lulus temuduga yang dijalankan. Bagi yang dah lulus peperiksaan online SPA (tapisan awal), mereka akan dipanggil oleh pihak SPA untuk sesi temuduga ini - bergantung dengan jawatan kosong SPA dipohon. 

Siapa yang tak nak lulus dalam sesi temuduga kerja, ye tak? Lagi-lagi kalau temuduga ini merupakan temuduga korang yang pertama kali untuk kemasukan ke dalam sektor perkhidmatan awam atau kerja kerajaan.Risau, gementar, tidak tahu apa persediaan yang perlu dilakukan. Apa soalan yang mungkin akan ditanya? Apa pula jawapan yang perlu diberikan? Jika itu yang korang rasa, teruskan pembacaan.

Koleksi Contoh Soalan Peperiksaan Online Dan Psikometrik Untuk Jawatan Kosong Kerajaan  

Antara koleksi contoh soalan terbaik untuk peperiksaan online dan psikometrik bagi setiap jawatan kerajaan di AtokPencen.com.

Dulu ramai kata untuk temuduga kerajaan kena ada "kabel" atau bantuan "orang dalam" baru senang nak dapat jawatan. Betul ke? Untuk berjaya ditemuduga, korang harus terlebih dahulu lulus peperiksaan online. Sekiranya korang telah tersebut berjaya dalam peperiksaan online / tapisan awal ini, barulah layak untuk dipanggil menghadiri temuduga jawatan yang dipohon yang mana akan dijadualkan kemudian.

Namun begitu, berdasarkan maklumbalas yang diterima, kebanyakan calon gagal dalam proses tapisan awal. Antara sebab yang dikenalpasti iaitu kegagalan untuk menjawab dengan baik soalan-soalan yang dikemukan dalam peperiksaan online dan psikometrik.

Habis tu kat mana nak cari koleksi soalan peperiksaan online dan psikometrik?

Jangan risau, jika korang masih tercari-cari rujukan soalan untuk menduduki peperiksaan online, di laman web AtokPencen.com ada menyediakan semua koleksi contoh soalan untuk jawatan kosong kerajaan yang terkini.


Koleksi Rujukan Ujian Peperiksaan Online Terkini Di AtokPencen.com 

Buat calon peperiksaan online SPA, korang dah tahu ke struktur soalan peperiksaan online yang dianjurkan oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)? Kalau dah tahu, boleh la mula mencari beberapa soalan tahun-tahun lepas dan membacanya untuk tambah pengetahuan. Pergi je ke laman web AtokPencen.com. Semua soalan untuk jawatan awam ada disediakan. Bukan apa..sebagai persediaan untuk elak kelam kabut semasa menjawab soalan nanti.

Buat pengetahuan semua, kini korang akan diberikan dua atau tiga seksyen soalan oleh pihak SPA. Seksyen soalan tersebut merupakan Soalan Pengetahuan Am, Daya Menyelesaikan Masalah dan Kefahaman Bahasa Inggeris. 

a. Soalan pengetahuan am peperiksaaan online SPA berbentuk umum. Kebiasaannya soalan-soalan yang akan ditanya melibatkan perkara-perkara termasuk bidang kerja sosial, perpaduan negara dan keharmonian negara. 

Contoh soalan pengetahuan am 

b. Soalan daya menyelesaikan masalah peperiksaaan online SPA ini memerlukan korang menyelesaikan permasalahan yang dikemukakan dengan menggunakan pendekatan kemahiran pemikiran logik, kemampuan menginterpretasi data melalui pemahanan konsep-konsep matematik.

Contoh soalan daya menyelesaikan masalah

c. Soalan kefahaman bahasa inggeris peperiksaaan online SPA diolah dalam bentuk sama ada; a) petikan ringkas dan diikuti beberapa soalan comprehension, b) soalan berkaitan vocabulary dan c) soalan mengenai grammar (Noun, Pronoun, Adjective, Verb, Adverb, Conjunction, Interjection, Preposition dan yang lain-lain).

Contoh soalah kefahaman bahasa inggeris

Untuk sesi 2020, rujukan penuh kali ini telah dikemaskini dengan format terbaru peperiksaan online SPA yang berbeza daripada sesi terakhir peperiksaan. Rujukan yang terbaik ini hanya boleh didapati di laman web AtokPencen.comRugi kalau korang tak dapatkan sekarang! 

Kenapa korang mesti dan wajib dapatkan rujukan penuh yang terbaik ini?

  • Nota Ringkas & padat (jimat masa persediaan korang)
  • Contoh Soalan (biasakan korang dengan format)
  • Skema jawapan (menambah kepandaian korang)
  • Boleh beli ikut bajet (ada pakej untuk dipilih)
  • Murah giler (smartphone korang harga beribu kot)

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Terkini Hanya Di AtokPencen.com

Ujian Psikometrik ini nama baru yang sebelum ini digelar Ujian Sahsiah dan Minat. Ujian psikometrik adalah salah satu dari kaedah yang digunakan oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) untuk menapis calon yang ingin memasuki bidang perkhidmatan awam.

Ujian ini wajib diambil oleh semua calon sebelum dipanggil ke sesi temuduga kerja dan merupakan sebahagian daripada sistem peperiksaan online SPA. Tiada format tetap untuk soalan dan jawapan yang digunakan dalam ujian ini. Tetapi calon akan diberikan beberapa pilihan jawapan berbentuk objektif.

Pilihan jawapan pula boleh terdiri dari semudah 2 pilihan jawapan, 3 pilihan jawapan, 4 pilihan jawapan ataupun 5 pilihan jawapan.

  • Ya atau Tidak
  • Betul atau Salah
  • Ya, Tidak, Atau Tidak Pasti
  • Betul, Salah, Atau Tidak Pasti
  • Sangat Setuju, Setuju, Tidak Pasti, Tidak Setuju, Atau Sangat Tidak Setuju

Bagi yang bakal menghadapi peperiksaan online Ujian Psikomentrik, korang kena buat latih tubi soalan untuk memahami tentang struktur ujian tersebut. Jadi, untuk buat latih tubi dan ulang kaji, sumber rujukan sangat diperlukan bagi membiasakan diri dengan contoh-contoh soalan yang berkaitan. Nak cari bahan dan sumber rujukan agak mudah, hanya dengan google di Internet sahaja. Tetapi, kena ingat, bukan semua yang boleh didapati di Internet itu memberikan struktur soalan yang betul, reliable dan baik bagi Ujian Psikometrik ini. Disebabkan perkara inilah wujudnya laman web info kerjaya iaitu AtokPencen.com membantu calon untuk menduduki Ujian Psikometrik.


Contoh soalan peperiksaan psikometrik yang boleh didapati di AtokPencen.com

Pelbagai contoh soalan Ujian Psikometrik yang disediakan oleh admin untuk korang ulang kaji. Dibawah adalah antara beberapa contoh soalan Ujian Psikometrik dalam versi yang penuh untuk jawatan tertentu, bergantung pada jawatan apa yang korang pohon.


Rujukan yang disediakan oleh admin dari laman web info kerjaya, AtokPencen.com sangat jelas, terperinci, berkualiti tinggi dan menepati standard ujian yang telah ditetapkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Lebih-lebih lagi, beliau berkelulusan B. Ed (Hons) & Dip. Ed (in Science) dan pegawai kerajaan Kumpulan A.

Segala info yang korang perlu tahu berkaitan dengan Ujian Psikometrik telah disediakan oleh admin seperti :
  • Format soalan psikometrik
  • Tips lulus ujian psikometrik  
  • Contoh soalan ujian psikometrik  
  • Skema jawapan ujian psikometrik 

Bukan itu sahaja, rujukan ini turut dilengkapi dengan nota-nota ringkas dan contoh soalan psikometrik Matematik. Ia akan mempertajamkan kemahiran korang menjawab ujian psikometrik nanti. Jadi kalau korang tengah mencari maklumat berkaitan ini, korang berada di tempat yang betul. 

Cara Untuk Dapatkan Contoh Soalan Ebook Peperiksaan Online SPA Dan Peperiksaan Psikometrik

Korang boleh dapatkan e-book berkaitan dengan klik disini <Peperiksaan Online> dan <Peperiksaan Psikometrik> bagi kemasukan perkhidmatan awam yang disediakan oleh AtokPencen.com. Sekurang-kurangnya ini adalah usaha kita untuk berjaya. Ingat usaha itu penting. Dapat ke tidak, itu no 2. Insha allah, dah berusaha tu adalah rezekinya. Jangan lupa boleh dapatkan e-book tersebut sekarang. Semoga berjaya!

Post a Comment

1 Comments

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.