Lelaki : Berlari 8 Jam Seminggu Elak Kanser Prostat (Penis)


Korang tahu tak apa itu kanser prostat? Cara nak merawat kanser prostat? Tanda dan gejala awal kanser prostat? Kajian oleh Universiti Harvard terhadap 17 ribu pelajarnya menunjukkan senaman seperti berlari 8 jam setiap minggu mampu menurunkan risiko gangguan prostat. Sesape yang tak tahu apa tu kanser prostat baca kat sini. Kanser prostat tu dengan kata nama lain kanser dekat kemaluan lelaki (penis). 

Oleh itu, perhatikan diet anda kerana lelaki Asia dikatakan berkemungkinan besar diserang gangguan prostat berbanding lelaki Barat kerana pemakanan orang Asia lebih tinggi lemak dan kolestrol yang boleh mendorong pembesaran prostat. Selain senaman, lelaki juga perlu membanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayuran dalam diet.

Tanda & Gejala Kanser Prostat
  • Aliran air kencing yang tidak lancar. 
  • Rasa hendak buang air kecil kerap kali pada waktu malam. 
  • Sakit atau pedih semasa buang air kecil. 
  • Sakit semasa ejakulasi (pancutan mani). 
  • Darah dalam air kencing atau air mani.
Jika anda mengalami gejala ini. Sila berjumpa doktor untuk rawatan selanjutnya. Ingat, hidup anda akan 'sengsara' jika menghidap penyakit kanser prostat ne. So, mencegah lebih baik daripada mengubati. 

Post a Comment

3 Comments

  1. salam. kalau mcm ni i kena buat exercise sokmo la..OK, I follow u. Pls follow me back. TQ.

    ReplyDelete
  2. wslm.berlari neh exercise plg simple.smbl2 tu leh bakar lemak.bagi jantung kuat. tq.nati saya follow

    ReplyDelete
  3. indeed, sharing is caring :) good info.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.