Resepi Kerabu Maggi Siam Sedap

Resepi Kerabu Maggi Siam SedapSebenarnya, mudah sahaja nak buat kerabu maggi siam yang sedap dan cepat. Tak sampai 10 minit dah siap sedia untuk dimakan. Maklumlah, ada masa tertentu kita rasa malas nak masak tapi nak makan makanan yang sedap. Jadi, resepi kerabu maggi inilah resepi yang korang patut cuba. Menu yang ringkas, cepat disediakan dan sedap.


Bahan-bahan yang diperlukan untuk kerabu maggi siam:

- 2 plastik maggi siam
- 5 biji cili padi - hiris
- 2 biji cili merah - hiris
- 2 paket rempah maggi (yang didalam bungkus maggi)
- 1 biji buah tomato - hiris
- 1 biji bawang besar - hiris
-  sedikit daun sup 
- 1 biji carot - hiris nipis
- 1 biji limau - perah untuk dapat air limau
-  pes tom yam

Bahan lauk (optional)
- udang/ayam/sotong secukupnya

Cara Membuat Kerabu Maggi Siam Sedap


1. Panaskan air dalam periuk untuk merebus maggi. Kemudian, masukkan 1 serbuk perasa maggi ke dalam air rebusan. Rebus udang dan apabila sudah mengerokot, angkat. Seterusnya, rebus sotong dan tunggu hingga masak dan angkat. Diikuti dengan ayam.  Jadi, cara rebusnya mesti sejenis-sejenis kerana kadar masak dia berbeza. Selepas itu, rebus mee segera dan apabila sudah lembut, angkat dan masukkan ke dalam bekas atau mangkuk besar. 


2. Sementara itu, masukkan pes tomyam sekurang-kurangnya 2 sudu teh , gula dan air limau nipis. Kemudian, kacau bagi sebati.


3. Masukkan tomato,cili padi, daun sup dan gaul lagi. Masukkan maggi yang direbus tadi, kacau dan akhir sekali, campurkan kesemua bahan lain , ayam , sotong , udang , carrot , bawang besar , kacau sebati dan siap. 


4.  Akhirnya, kerabu maggi siap untuk dihidangkan. Mudah je cara nak buat kan? Menu yang simple tetapi membuka selera. Selamat mencuba.

Post a Comment

1 Comments

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.