Ciri-Ciri Tahi Lalat Yang Merbahaya

 
Zaman dahulu, kalau nak kenal orang kena tengok pada tanda di badannya. Sebagai contoh, orang tua dahulu kata mereka yang punya tahi lalat di bibir atas kanan murah rezekinya dan pandai. Kalau yang bertahi lalat di hujung mata kanan adalah orang yang baik hati dan sopan. Tapi tak tahu lah, sekadar kepercayaan orang tua dahulu. Tapi ada jugak yang cakap tahi lalat sebagai kecacatan pada kulit. Ini kerana tahi lalat yang besar atau terlalu banyak dan berada pada kedudukan yang tak sepatutnya boleh menjejaskan penampilan anda.
 
Terdapat 2 jenis tahi lalat iaitu yang wujud semasa lahir dan sewaktu membesar. Sebab adanya tahi lalat sewaktu membesar ne kerana sinaran matahari. Faktor keturunan jangan pandang remeh kerana banyak keluarga yang mempunyai tahi lalat tipikal yang boleh dikaitkan dengan kanser kulit.
 
 
Tahi lalat boleh jadi bahaya jika ada perubahan dari aspek warna, ketinggian, saiz atau bentuk. Contoh tahi lalat yang lebih besar dari pemadam pensil atau yang mempunyai warna pelik seperti biru, putih atau merah atau yang mempunyai tekstur yang kasar. Kalau anda ada tahi lalat seperti ne, dinasihatkan buang.
 
CIRI-CIRI TAHI LALAT YANG BERBAHAYA

  • Warnanya berubah menjadi lebih gelap 
  • Bentuknya menjadi tidak lagi beraturan 
  • Bertambah besar dengan cepat 
  • Kulit di sekitar tahi lalat kemerahan 
  • Terasa gatal dan pedih 
  • Mudah berdarah jika tersenggol
Jangan lupa check tahi lalat korang eh :)

Post a Comment

2 Comments

  1. baru pas cek.. tahi lalat sya ats bibir sblh kanan.. hahaha...
    nice sharing..!

    ReplyDelete
  2. kalo sebelah kanan murah rezeki awak nanti :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.